PRODUKTY HOTELOWE PRODUKTY SZPITALNE
NEWSLETTER

Baza wiedzy

Artykuły
1 2 3 4 5 6

Nocna zmiana – praca w nocy a sen i zdrowie


Fabryka Materacy JANPOL - Nocna zmiana – praca w nocy a sen i zdrowie
Według statystyk 15-20% czynnych zawodowo Europejczyków pracuje na zmiany, w tym także w nocy. Niestety, taki tryb życia niekorzystnie wpływa na sen i zdrowie.



 
Zaburzenia rytmu dobowego
 
Od początku dziejów słońce wyznaczało rytm wszystkich organizmów żywych. Na skutek rozwoju technologii człowiek stał się niezależny od natury, ponieważ posiada umiejętność samodzielnego regulowania okresów światła i ciemności. Zakłócanie zegara biologicznego bardzo negatywnie odbija się na zdrowiu. O powadze problemu może świadczyć wyodrębnienie jednostki chorobowej zwanej Zespołem Nietolerancji Pracy Zmianowej. Osoba dotknięta tą przypadłością jest ciągle zmęczona, rozdrażniona, ma trudności z koncentracją i obniżony nastrój. Cierpi na kłopoty ze snem również wtedy, kiedy pracuje w ciągu dnia. 

 
Otyłość, problemy z sercem i nowotwory
 
Praca w nocy przyczynia się do rozregulowania hormonów odpowiedzialnych za odczuwanie sytości i głodu, co może doprowadzić do nadwagi i otyłości. Żołądek i jelita, przyzwyczajone do nocnego odpoczynku, źle przyjmują nocną aktywność. Pojawiają się dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Obciążone jest serce i układ krążenia. Chroniczne zmęczenie to również wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzeń psychicznych. Praca w godzinach nocnych zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór piersi – dowiodły tego badania przeprowadzone na grupie norweskich pielęgniarek, które przez ponad 30 lat pracowały w trybie zmianowym.

 
Rady dla pracujących na zmianyFabryka Materacy JANPOL - Nocna zmiana – praca w nocy a sen i zdrowie
 
Przed rozpoczęciem pracy wskazany jest wypoczynek i relaks. Warto dbać o dietę i zabierać ze sobą zdrowe, lekkie posiłki. Nie zapominajmy też o aktywności fizycznej. Po kawę sięgajmy tylko w pierwszej części nocnej zmiany, inaczej czekają nas kłopoty z zaśnięciem. Po powrocie do domu trudno o głęboki i regenerujący siły sen. Organizm napotyka przeszkody: światło dzienne, odgłosy domowej krzątaniny. Dobrze jest usunąć z sypialni wszelkie źródła hałasu i spać w całkowitej ciemności. 
 
W przypadku, kiedy samopoczucie ciągle się pogarsza, a organizm wysyła niepokojące sygnały, trzeba skonsultować się z lekarzem. Rozwiązaniem może okazać się przyjmowanie środków, które poprawią jakość snu.
 
Niemożliwe jest funkcjonowanie świata bez pracujących w nocy lekarzy, pielęgniarek, policjantów, kierowców i przedstawicieli wielu innych zawodów. Jeżeli praca zmianowa dotyczy nas lub naszych bliskich, dołóżmy wszelkich starań, aby organizm jak najmniej odczuł niedogodności.