PRODUKTY HOTELOWE PRODUKTY SZPITALNE

Baza wiedzy

Artykuły
1 2 3 4 5 6

Bezsenność - kiedy występuje i jak sobie z nią poradzić?

Problemy ze snem stwierdza się u prawie 45% ludzi na świecie (wg danych Narodowej Fundacji Snu). Według specjalistów istnieje prawie 100 różnych zaburzeń snu, jednak większość można kontrolować i leczyć. Niepokojącą informacją jest natomiast fakt, że tylko 1/3 osób cierpiących na tego typu zaburzenia szuka pomocy u specjalistów, i nie mamy na myśli wyłącznie farmakoterapii.
 
Kiedy nasze problemy ze snem kwalifikują się jako zaburzenia snu?

O zaburzeniach snu można mówić, jeżeli przynajmniej trzy razy w tygodniu mamy problem z zaśnięciem i/lub snem, a sytuacja ta ma miejsce w obrębie co najmniej jednego miesiąca.
 
Czym charakteryzuje się bezsenność?

Bezsenność stwierdza się około 10-30% populacji. Najczęściej dzieli się ją na bezsenność przygodną, krótkotrwałą i przewlekłą. Dwa pierwsze rodzaje bezsenności są najczęściej odpowiedzią organizmu na stres (problemy zdrowotne, zawodowe, rodzinne, infekcje, itp.). Bezsenność przewlekła to stan, który utrzymuje się powyżej miesiąca. Zazwyczaj związana jest  z zaburzeniami psychicznymi, przewlekłymi chorobami somatycznymi, stałym przyjmowaniem niektórych leków oraz uzależnieniami m.in. od alkoholu. Osoby cierpiące na bezsenność (bez względu na jej rodzaj) skarżą się na trudności w zasypianiu, zbyt wczesne budzenie się, złą jakość snu, brak ciągłości snu oraz nieefektywny sen, taki który nie daje wypoczynku.
 
Co może zakłócać prawidłowy sen?

Sen może zakłócać wiele różnych czynników. Część z nich wynika bezpośrednio ze stanu naszego zdrowia, nawyków żywieniowych, uwarunkowań genetycznych i ogólnie prowadzonego trybu życia. Do najczęstszych „zakłócaczy” prawidłowego snu należą m.in.:
- kofeina,
- nikotyna,
- alkohol,
- leki,
-zaburzenia psychiczne,
- hormony,  
A także:
- siedzący tryb życia,
- szkodliwe nawyki żywieniowe (szczególnie spożywanie zbyt ciężkich posiłków tuż przed snem),
- nieregularne godziny zasypiania i wstawania,
- częste drzemki w ciągu dnia,
- korzystanie z urządzeń mobilnych i komputerów bezpośrednio przed snem,
- niekomfortowe warunki snu (w tym niewygodny, źle dobrany materac, jakość powietrza w pomieszczeniu, hałas).
 
Jakie są następstwa bezsenności?

Poza ogólnym rozbiciem i zmęczeniem, skutkiem bezsenności są:
- osłabiona efektywność pracy,
- problemy z pamięcią,
- zredukowana czujność,
- przedłużona reakcja mentalna i fizyczna,
- utrata motywacji w działaniu,
- uczucie strachu i wewnętrznego niepokoju, rozdrażnienie i skłonność do depresji,
- podwyższony poziom kortyzolu we krwi, co prowadzi do obniżonej odporności organizmu,
- zaburzenia metabolizmu glukozy, co oznacza zwiększoną zapadalność zachorowania na cukrzycę, nadwagę, podwyższone ciśnienie krwi, kłopoty z układem naczyniowym[1]
 
Jak można zapobiec bezsenności?

Poniżej proponujemy kilka rozwiązań, które wspomogą jakość snu oraz ułatwią zasypianie.
- przed snem należy unikać niebieskiego światła emitowanego przez sprzęty elektroniczne (telewizor, komputer, tablet, smartfon)
- zastosowanie odpowiedniej temperatury w sypialni pozwoli na zdrowy sen, optymalnie powinna wynosić 18 – 21 stopni Celsjusza,
- należy zwrócić uwagę na wilgotność powietrza w sypialni, jeżeli nie jest wystarczająca można rozważyć użycie nawilżacza powietrza,
- zastosowanie regularnych godzin zasypiania, które na pewno wspomogą proces regeneracji organizmu,
- ostatni posiłek powinno się jeść na 2h przed planowanym zaśnięciem, należy również unikać spożywania wieczorem produktów ciężkostrawnych,
- nie powinno się zmuszać do zaśnięcia, liczenie przysłowiowych baranów może powodować frustrację i w efekcie spowoduje jeszcze większy problem z zaśnięciem,
- wietrzenie sypialni na parę minut przed snem (nawet w mroźne dni) na pewno ułatwi zasypianie i dostosowanie odpowiedniej temperatury we wnętrzu,

oraz jedna z ważniejszych wskazówek dobrego snu, na którą jako producent materacy chcemy zwrócić uwagę to:

- dobrze dobrany materac zagwarantuje odpowiednie podparcie newralgicznych części ciała, pomoże rozluźnić mięśnie, a w efekcie zapewni zdrowy i bezpieczny sen.

Odsyłamy również do naszego wcześniejszego artykułu o 10 poradach na dobry sen. Znajdą go Państwo tutaj: http://www.janpol.pl/pl/baza-wiedzy/1/10_porad_jak_dobrze_sie_wyspac-1853.html
 


[1] Komfort snu (nie tylko) w podróży, opracowanie zbiorowe, pod redakcją Nataszy Sallmann c